2021 Menu

Troens Våben

Uge 13, 2021
af Rick Joyner

Da vi har set på vores ”guddommeligt kraftfulde våben”, der også kaldes ”Åndens frugt”, vi fortsætter denne uge med tro eller trofasthed , da det samme græske ord oversættes til begge disse i Det Nye Testamente. Dette kan skyldes, at hvis man har tro, vil man være trofast.

Hvis du var en forælder, der i vid udstrækning var i stand til at forsørge din familie med alt, hvad de nogensinde havde haft brug for, hvordan ville du have det, hvis de levede i konstant frygt for ikke at have nok? Hvordan har vores himmelske Fader det, når vi lever i frygt for, at Han ikke tager sig af sin familie?

Tro er tillid, og vores Far i himlen fortjener vores tillid. Som vi får at vide i:

Hebr. 11:6.
"Uden tro er det umuligt at behage Gud, for den, der kommer til Ham, skal tro, at Han er, og at Han belønner dem, der søger Ham."

Da vi blev skabt til Han's glæde, er en af de største præstationer, vi kan have som menneske, at bringe Ham glæde. Da det ikke er muligt at behage Ham uden tro, at have tillid til Ham og altid søge at øge, er det en af de vigtigste ting, vi kan gøre. Vi kan give Faderen glæde i dag ved blot at stole på Ham.

Tro er en gave, men at vokse i tro er noget, Han har gjort os i stand til, ligesom at vokse i Åndens frugt er noget, Han har givet os at gøre. Vi gør dette ved at dyrke sæden, som Gud plantede i vores liv.

Vi bliver bedt om i Salme 37:3, at ”dyrke trofasthed.” At dyrke kan være hårdt arbejde, men det er også udbytterig, at folk glæder sig meget over at dyrke ting eller pleje haver. Dette er sandsynligvis fordi menneskets første opgave var at dyrke Edens have, så vi blev skabt til at være forbundet med jorden på en særlig måde.

At dyrke tro er langt mere udbytterig end at dyrke en produktiv have, og Åndens frugt, som vi kultivere og dyrker, vil vare evigt. Dyrkning er dog meget mere end bare at smide noget frø ud og komme tilbage om et par uger for at samle produkterne. Dyrkning kræver forberedelse af jorden, plantning af frøene på det rigtige tidspunkt, vanding af dem regelmæssigt, forhindre fuglene i at spise dem og derefter forhindre ukrudt i at kvæle planterne, når de vokser, ligesom Herren forklarede i lignelsen om sædemanden . Så hvordan gør vi dette med tro?

For det første skal vi værdsætte den skat, som troen er, og den frugt, der kommer fra den. Når vi mærker liv fra et ord, er det et frø fra Gud, der sås i vores hjerter. Vi sætter pris på det ved at passe på at dyrke det efter behov. Hvis ordet skal skabe sand tro i os, skal vi vande det, beskytte det og passe på det, når det vokser, indtil der er frugt. At modtage frøet, forståelsen, er begyndelsen, men arbejdet er ikke gjort, førend der er frugt.

Vi skal altid huske på, at tro er på en person, Gud, ikke kun i et resultat. Sand tro kommer fra at se, hvem Han er, og hvor Han sidder, over alle herskere, autoriteter eller andre forhold i himlen eller på jorden. Troen tror og handler på den sandhed, at intet er umuligt for Ham.

I Rom. 10:17, får vi at vide, ”ved at høre, og det, som høres, kommer i kraft af Kristi ord.” Dette er et ord fra Ham, der bliver til liv for os ved Helligånden. Når Herren taler til os om at gøre noget, giver Han troens sæd til at gøre det. Vi må vandre i troen på Ham, for at vi kan gøre det.

Dette betyder ikke, at vi ikke har tvivl, men vi lader ikke tvivlen kontrollere os, hvis vi vandrer i tro. Tvivle, hvis vi tillader den, vil den fjerner vores fokus fra Ham vi skal følge, og iklæde os. Det er som om Peter kunne gå på vandet, så længe han holdt opmærksomheden på Jesus, men da han så på vandet, begyndte han at synke. Vi mister troen, når vi tager øjnene bort fra Jesus.

Gud vil have os til at gøre ting for Ham, men Han vil også gøre ting for os, og Han ønsker især at besvare vores bønner. Gud, som ikke kan lyve, siger dette igen og igen i Han's ord. At have tro til at modtage fra Gud var en hovedsag i Jesu lære. Ingen steder siger Gud, at Han kun vil svare på en perfekt tro eller endog stor tro. Faktisk sagde Han, at hvis vi bare har tro som et lille bitte sennepsfrø, kan det flytte bjerge. Dette taler også om, hvordan tro er et frø, der skal dyrkes.

At kultivere tro, så den vokser og bærer frugt, bør være en af de højeste prioriteter i vores liv, men det kan kræve endnu mere tro at forstå, at vi ikke vil være perfekte eller udrette noget perfekt i dette liv, og vores tro skal ikke være perfekt. Dette er et vigtigt punkt, fordi tvivl betyder ikke, at vi ikke har tro. Ligesom mod er evnen til at overvinde frygt og ikke lade den kontrollere, er tro evnen til at overvinde frygt og tvivl ved ikke at lade dem kontrollere os. Tro er ikke en følelse, men en handling, og vi er kaldet til at leve af tro, ikke af frygt.

Ugens Ord 14

OP